Idag skall jag få äran att bära Din kista. Tack för vad Du har betytt och gett Svenska kyrkan. 🙏🏽❤️
Det går inte riktigt tro att du är borta
eller du finns ju kvar
någonstans är du alltid med oss.
Jag saknar dig, saknar dig, saknar dig.
Minnen av dig finns också att i tanken vandra genom
så mycket att glädjas över och vara tacksam för.
Nu skulle jag vilja sitta med dig och bara vara
känna gemenskapen i tystnaden.
Kärleken.
Tack Eva för fina stunder tillsammans med samtal, psalmsång och andakt/mässa.
Psaltaren 23 (gamla översättningen).
"Herren är min herde, mig skall intet fattas, han låter mig vila på gröna ängar;
han för mig till vatten där jag finner ro, han vederkvicker min själ; han leder mig på rätta vägar, för sitt namns skull. Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont,
ty du är med mig; din käpp och stav, de trösta mig.
Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn; du smörjer mitt huvud med olja
och låter min bägare flöda över. Godhet allenast och nåd skola följa mig
i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i Herrens hus, evinnerligen." Amen.
En sista hälsning till dig min syster.
Hej då mamma - igen. Du är saknad. Och du sörjs.
Du var stark och blev gammal, det blev dags att lämna jordelivet.
Det jag mest tänker på om dig: Din kärlek till de närmaste men inte bara dem utan också alla andra människor oavsett ursprung, begåvningsgrad, läggning eller tro.
Du var en fredsälskande frälsningssoldat verksam i Svenska kyrkan.
Du värnade Guds skapelse, inte bara människorna utan också miljön och naturen. Du älskade nog särskilt tallskogen vid stranden och på Gotska Sandön. Du älskade en mångfald blommor och djur. Du älskade färgen rött.
Du fick kämpa i perioder under livet, inte bara sista tiden utan även som diakonissa, prästfru, maka, mamma. Med att få bli präst och sedan i den yrkesgärningen.
Du var mild, du var generös, du var tålmodig. Du var aldrig påstridig eller ivrig -utom då du deltog i lekar:)
Du var försoning och förlåtelse. Du var ekumenik och fred.
Du var trött på slutet men jag minns och föreställer mig så mycket annat levande och vackert i ditt långa liv.
Vi ses i himlen.
Jag minns hur du berättade om predikan på din konfirmation
Vi lär oss att gud finns genom:
Historien
Naturen
Vårt samvete
Tack för att du förmedlade den predikan!
Jag fick hålla din hand
Jag fick krama dig så länge jag ville
Jag fick säga att jag älskar dig
Du fick hålla min hand
Du fick krama mig så länge du ville
Du fick älska mig
Jag fick klappa din kind
Du fick klappa min
Jag fick känna mig älskad av dig
Nu är det jag som minns dig, men vi känner varandra ändå
Du finns med mig i fåglarna, i fjärilarna, i allt som är vackert
Jag älskar dig så hjärtat faller isär
Men nu har du frid och det är jag tacksam för
Jag älskar dig för alltid,
innerligt.
Ditt barnbarn,
Mathilda
Älskade, fina mamma!
Tack för all kärlek och omsorg du har visat oss i familjen genom alla år. Ditt engagemang och din livsgärning har betytt mycket för så många människor. Nu får du vila efter ett långt och innehållsrikt liv. Du finns kvar inom mig och i min närhet.
Jag älskar dig!
Din dotter Charlotte
En sista hälsning!
Catharina och Sven Uppsala
Tack Eva!
Du fanns alltid där när vi båda jobbade i Visby Domkyrkoförsamling.
När jag valde att studera till präst fanns du även där med din omtanke, stöttning och uppmuntran.
Tack för alla ljusa minnen
Vila i frid
Mary
Berith och Stigen
Ett sista tack och farväl från oss efter många år av gemenskap
... och Gud säger till Dig som Guds medarbetare:
Dina gärningar, Ditt ord, Din tro, vandrar vidare i Dina barnbarns blod.
Just nu är Jag beredd att välkomna Dig, när frälsningens port står öppen efter Din långa livsvandring.
Kära Eva
Vila i frid
En sista hälsning!
Tack!
Vila i frid Eva! Vi gömmer fina stunder med dig i våra hjärtan.
I ljust minne bevarad
En sista tanke och en varm tanke till dina barn och deras familjer.